کتابخانه والدین

Saturday, January 28, 2006

دنیای پنهان کودک

عنوان کتاب: دنياي پنهان کودک
نويسنده­گان: دی، بث / ليله­ي، مارگارت
مترجم: احمد خواجه نصير طوسي
تعداد صفحات: 116
ناشر: کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان
شابک: (ISBN: 964-432-156-1)

نسخه­اي که من از اين کتاب دارم، مربوط به چاپ پنجم آن است که در سال 1377 و در تيراژ 15 هزار نسخه منتشر شده است؛ امّا زمان نخستين چاپ کتاب به سال 1352 مي­رسد. به سخني ديگر، کتاب حاضر در شمار يکي از نخستين کتاب­هاي تربيتي و آموزشي کودک در بازار معاصر محسوب شده و بسياري از تأليفات متأخرتر از خود را خواسته يا ناخواسته متأثر کرده است. کتاب شامل 15 گفتار است که از نخستين لحظه­هاي شکل­گيري جنين تا دو سالگي مي­تواند همراه پدر و مادرهاي جوان باشد. جالب آنکه اغلب حجم مطالب کتاب اختصاص به مرحله­ي پيش از تولّد داشته و متکي به تجربيات و مشاهدات علمي گروه کثيري از محققان اين حوزه است.

نظر شخصی: يک نکته­ي جالب توجه در مورد اين کتاب، تأکيد ويژه بر نقش مادر در تکوين شخصيت اجتماعي و رشد فکري کودک است؛ چرا که رعايت­هاي کوچک مادر در پرورش فرزند به تنهايي از بسياري پرورش­ها، آموزش­ها و آموزشگاه­هاي بعدي مهم­تر بوده و در حقيقت اين قيافه­، تن­پوش، موهاي مرتب و نفس مطبوع مادر است که به فرزند درس بهداشت، لطف و نظم مي­دهد.
از جمله­ي ديگر مباحث جالب توجه کتاب مي­توان به مهارت­هاي ديدن، شنيدن، خوردن و حتا گريه­کردن کودک در پيش از تولّد اشاره کرد؛ همچنين، فرآيند مهرآموزي، رشد بدني و فکري کودک از ديگر جستارهاي قابل تأمل کتابي است که شايد مهمترين مخاطب آن مادرانِ در انتظار فرزند باشد.

محمد درویش

Saturday, January 21, 2006

بازی و رشد

عنوان: بازی و رشد، شناخت ویژگیهای کودکان و برخورد مناسب با آنها
نویسندگان:گریوز/ گارگیلو,اسلاودر
ترجمه:قراچه داغی ، مهدی
ناشر:پیک بهار
شابک:3-3-90184-964

بازی در نگاه متخصصان علوم انسانی "بازی"نیست,"درس"است!بازی کودکانه فرایندی است که در اعتلای هوش ,دانایی و شخصیت کودک نقش قطعی دارد. بازی در حقیقت روی تمام جنبه های یادگیری کودک تاثیر مثبت می گذارد:بر هوش و فراست او اضافه می کند,مهارتهای اجتماعی را در اختیار او می گذارد و به جنبه های احساسی,اجتماعی و کلامی او می افزاید.
این کتاب شامل بخش های زیر می باشد:
تعاریف ویژگیهای بازی,نظریه های مر بوط به بازی,تغییر در رشد بازی,کمک به بازی بچه ها ,فعالیتها و حرکات مناسب رشد ,شیوه های آموزشی و تجهیزات ,زمینهای بازی,فواید بازی,نقش بالغین در بازی بچه ها ,انواع بازیها,سهولت بخشیدن به بازی.

شقایق نبوی (1و2)

Friday, January 13, 2006

تغذيه و تربيت کودک

عنوان: تغذيه و تربيت کودک
عنوان اصلي: Baby and Child Care
نویسنده: اسپاک، بنجامين مک لين
مترجم: مدني، مصطفي
ناشر: زوار
نوبت چاپ: نهم،1383
شابک: 3-035-401-964
تعداد صفحات:920
موضوع: کودکان - پرستاري و مراقبت

اين کتاب توسط يک پزشک متخصص کودکان که تجربه سالها کار در مراکز تربيتي و دانشگاه را داشته، نوشته شده است. از اين رو همان طور که از نام آن پيداست درباره مسائل جسماني و تربيتي کودکان و نوجوان اطلاعات جامعي ارائه مي دهد.
دکتر اسپاک در مقدمه کتاب مي نويسد: «مهم ترين نکته ايي که من به شما يادآوري مي کنم آن است که مطالب اين کتاب را نسبت به کليه افراد صد در صد تلقي نکنيد. زيرا هر طفلي با طفل ديگر فرق دارد، هر پدر و مادري با پدر و مادر ديگر متفاوت است، هر ناخوشي و يا هر مشکلي که در اخلاق و رفتار طفل پيدا مي شود ممکن است با نظاير آن در طفل ديگر اختلاف داشته باشد. آن چه من مي توانم به شما بياموزم عبارت است از توصيف اصول کلي و عمومي رشد و نمو اطفال و مشکلات آنها. به خاطر داشته باشيد شما فرزند خود را به خوبي مي شناشيد و اطلاعات زيادي درباره او داريد در حالي که من هيچ گونه اطلاعي از او ندارم.»

نظر شخصي: از آنجا که در اين کتاب مطالبي درباره لباس نوزاد،‌ شيرمادر، پستانک، دندان در آوردن، راه افتادن و ... اغلب بيماريهاي کودکان و هم چنين مسائل مهم و همه گيري چون حسادت و رقابت ، نظم، مدرسه رفتن و مشکلات تحصيلي ، بلوغ و ... دارد، خواندن و داشتنش در خانه بسيار مفيد است. علاوه بر آن در دو فصل پاياني درباره کمک هاي اوليه و مسائل مختلفي مانند فرزند خواندگي، کودکان معلول، دوقلو ها و ... نيز به نکات جالبي اشاره گرديده است.

شيدا

Saturday, January 07, 2006

والدین موثر فرزند مسوول

عنوان: والدین موثر فرزند مسوول
عنوان اصلی: parent’s guide
نویسنده: دنیک میر، دان و مکی، گاری
مترجم: رییس دانا، مجید
ناشر: رشد
نوبت چاپ: پنجم 1381
شابک: ISBN: 964-6115-71-3
تعداد صفحات:618

این کتاب در 9 فصل تنظیم شده و در آن موارد زیر بررسی شده اند:
آشنایی با ریشه های سوء رفتار در کودکان و آموزش نحوه صحیح برخورد با کودک در صورت بروز هر یک از این رفتارها ایجاد اعنماد به نفس و حس ارزشمندی درکودک روش گوش کردن موثر به کودک روش هایی برای کمک به حل مشکلات کودک با تاکید بر نقش او به عنوان صاحب مشکل و جوینده راه حل و نقش والدین به عنوان مشاور و راهنما دادن اختیار به کودک برای تصمیم گیری و پذیرفتن نتایج و تبعات تصمیماتش

نظر شخصی: یکی از الگوهای رفتاری شایع در خانواده ها امر و نهی ها و بکن نکن های والدین به فرزندان حتی در سنین نوجوانی وجوانی است که نشان دهنده عدم اعتماد آنان به تصمیم گیری های فرزندانشان و نگرانی دایمی درباره عواقب آن است. این کتاب با ارایه مثال ها و راهکاری عملی سعی در تربیت فرزندانی مستقل دارد. فرزندانی که با نظارت والدین درست فکر کردن و حل مساله را از بچگی تمرین می کنند و یاد می گیرند که مسوولیت تصمیمات و اعمال خود را بپذیرند. همچنین به والدین یاد می دهد که نقش خود را از حلال دایمی مشکلات شخصی کودک یا قاضی رفتارهای او به یک مشاور و تحلیل گر تغییر دهند. به نظر من یکی از کتابهای خوب تربیتی برای کودکان و نوجوانان است.

سعیده غنی پور