کتابخانه والدین

Saturday, March 25, 2006

سال نو مبارک

Saturday, March 18, 2006

تربیت مسموم


عنوان: تربیت مسموم
عنوان اصلی: Toxic parents
نویسنده: فوروارد،سوزان
مترجم: قراچه داغی ،مهدی
ناشر: نشر پیکان
نوبت چاپ: چاپ دوم،1380
شابک:0-162-328-964
تعداد صفحات: 356ص

همه والدین،بدون استثنا گهگاه اشتباه می کنند.همه والدین گاهی در مقام کنترل بیش از اندازه فرزندان خود ظاهر می شوند واغلب والدین،حتی اگر به ندرت هم باشد،فرزندان خود را مجازات می کنند.آیا می توان گفت این طرز برخورد از آنها انسانهایی ظالم وستمگر می سازد؟البته که نه،پدر ومادر هم انسان هستند و برای خود مسایل بی شمار دارند،اما هستند پدران ومادرانی که انگاره های رفتاری منفی آنها در زندگی کودک حضور ادامه دار دارد.این والدین به فرزندان خود آسیب می رسانند ودر این کتاب با عنوان والد سمی از آنها یاد شده است.کودکانی که محصول تربیت اینگونه والدین هستند ،وقتی به دوران بلوغ می رسند،ایجاد تصویر ذهنی مثبت از خود برایشان دشوار است ونداشتن اعتماد به نفس واحساس بی ارزشی ناشی از آن می تواند بر تمامی جنبه های زندگی آنان تاثیر بگذارد.

هر چند این کتاب ،کتابی است که بیشتر به منظور کمک به کودکان بالغ شده والدین سمی نوشته شده،اما خواندنش می تواند ما را با جنبه های مهم تربیتی و تاثیرات وحشتناک بعضی رفتارها روی کودک بی گناه –حتی پس از مرگ والد-آشنا سازد.اگر کودکان بالغ شده خود را از میراث احساس گناه،تنفر از خود وخشم رها سازند،فرزندان خود را هم آزاد خواهند کرد وبه فرزندانشان هدیه یک والد سالم را خواهند داد.

الهام

Saturday, March 11, 2006

عنوان: ماساژ کودک
عنوان اصلی :Baby Massage
نویسندگان:هیث،آلن/ بین بریج ، نیکی
مترجم:آزاد منش، ناهید
انتشارات:صابرین
شابک:2-56-6181-964

مدتهای مدیدی است که از ماساژ برا ی درمان بزرگسالان استفاده می شود,ولی در غرب تنها سه دهه است که مردم متوجه ماساژکودکان شده اند.
والدین با ماساژدادن کودک خود ,دررسیدگی به او اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند ,همینطور یاد می گیرند که به عکس العمل کودکشان نسبت به این نوع تماس خوب بنگرند و آنرا تفسیر کنند.
ماساژ میتواند عضلات و مفاصل کودک را محکم کند .همچنین ماساژ باعث از بین بردن نشانه های بعضی از بیماریها یی می شود که در سالهای اول زندگی معمول و رایج است.
مهم ترین منفعت ماساژ این است که به شما اجازه میدهد که عشق ومحبت خود را با لمس کردن و تماس با کودکتان به او ابراز کنید و کمکتان می کند در ابتدای زندگی او با وی نوعی ارتباط برقرار کنید.
این کتاب شامل بخش های :
ماساژهای ایمن و آرام بخش,تکنیکهای ساده , ماساژ درمانی با حرکات منظم و حرکات ماساژمتوالی و تاثیر پذیر ,می باشد.
نظر شخصی: این کتاب با ترجم روان و عکس های فوق العاده زیبا از حالت های مختلف ماساژ,می تواند دستیار هر مادر جوانی در برخورد های اولیه با دلبند ش باشد.
من شخصا از ماساژهای این کتاب برای تسکین کولیک نوزادان و تسکین درد رویش دندان بسیار استفاده کرده ام و مهمترین چیزی که یافتم ارتباط دو طرفه و عمیق بین مادر و فرزند بوده است.

شقایق نبوی (1 و 2)

Saturday, March 04, 2006

پنجاه روش ساده براي علاقمند کردن فرزند به رياضي

عنوان: ۵۰ روش ساده براي علاقمند کردن فرزند به رياضي
عنوان اصلي: 50 simple things you can do to raise a child who loves Math
نویسنده: زاهلر، کتي اي
مترجم: حيدريان، محمد حسين
ناشر: صابرين
نوبت چاپ: دوم،۱۳۸۲
شابک: 6-40-6181-964
تعداد صفحات:۱۷۴ ص
موضوع: آموزش ابتدايي- مشارکت والدين، رياضيات- راهنماي آموزشي

بر روي جلد کتاب چنين نوشته شده است: ۵۰ فعاليت ساده براي والدين و فرزندان که به بچه ها کمک مي کند تا ابد عاشق رياضيات شوند.
اين کتاب شامل پنج فصل است. عنوان اولين فصل اين است: «رياضي را به دنياي واقعي مربوط سازيد» ، مي توانيد مفاهيم و مهارت رياضي را در چيدن ميز، کارت بازي، برنامه ريزي براي مسافرت و ... به کار گيريد.
دو فصل بعد درباره فرزند شما و برخورد شما نسبت به آنهاست. فصل «رفتار بچه ها را اصلاح کنيد» شامل نظريه هايي در باب غلبه بر بعضي موانه موفقيت بچه ها در رياضي است. فصل « رفتار خود را اصلاح کنيد» به شما نشان مي دهد چگونه با تغيير در طرز تفکر و رفتار خود، استعداد فرزند خود را افزايش مي دهيد.
در رياضيات تسلط بر مهارت هاي مشخص امري حياتي محسوب مي شود. اين موضوعي است که در فصل هاي چهارم و پنجم به آن پرداخته شده است. « تمرکز بر مهارت هاي خاص» حوزه هاي مهمي را در بر مي گيرد: حل مسئله، محاسبه ذهني و تجسم فضايي.
مطالب فصل « تمرکز بر مفاهيم مشکل» براي آن است که با بچه هاي کلاس چهارم به بالا کار کنيد. اين مفاهيم - اعشار،‌ درصد، نسبت و تناسب و ...- غالبا مشتاقان رياضي را نيز دچار زحمت مي کند. در اين فصل فعاليت هايي را گنجانده ام که به شما امکان مي دهد اين مفاهيم را به بچه هاي کوچکتر نيز مطرح کنيد.
در مراحل کمک به فرزند خود، شما نيز ممکن است « شاد، هيجان و رمز و راز دنيايي را که درآن زندگي مي کنيم» دوباره کشف کنيد.

شيدا