Thursday, August 11, 2005

والدین و کودکان زیر شش سال


عنوان: والدین و کودکان زیر شش سال: راهکارهایی مفید مبتنی بر «آموزش سامان یافته، برای تاثیرگذار بودن والدین»
عنوان اصلی:
Parenting young children, helpful strategies based on systematic training for effective parenting (STEP) for parents of children under Six.
نویسندگان:دینک مِیِر، دان- د.مک کی، گری- دینک مِیِر، جیمز.اس
مترجم: رئیس دانا، مجید
ناشر: رشد
شابک:
964-7537-13-1
تعداد صفحات: 255
موضوع: رفتار والدین، استپ (برنامه)، نوزاد، کودکان نوپا، پیش دبستانی، آموزش سامان یافته

این کتاب به ویژگی های بچه ها می پردازد، این که بچه ها چگونه فکر، احساس و عمل می کنند. در فصل اول نکاتی اساسی به والدین گوشزد شده از این دست که هر بچه ای دارای خلق و خویی به خصوص، شیوه رفتار، سرعت و روش ویژه ی رشد است و پرورش بچه یعنی پرداختن به کیفیات فردی او، نه سعی در تغییر آ ن ها. بسیاری از این ویژگی ها ذاتی هستند هر چند از محیط نیز تاثیر می پذیرند. در این فصل جدول توانایی ها و کیفیاتی که کودک در هر سنی از بدو تولد تاپنج سالگی کسب می کند به تفکیک سن آورده شده.
در فصول بعدی عوامل موثر در بسط روش زندگی کودک بررسی می شود: وراثت، جو خانوادگی و ارزش ها، نقش الگوهای بچه، روش های فرزندپروری و موقعیت فرزند در خانواده( از نظر توالی). سپس به تشریح مفهوم، علل و اهداف «سوء رفتار» و روش های برخورد با آن در کودکان می پردازد. برخی مباحث دیگر مورد بررسی در این کتاب عبارت اند از: چگونگی ایجاد عزت نفس، آموزش مهارت برقراری ارتباط محبت آمیز به والدین(نحوه گوش کردن و صحبت کردن)، چگونگی ترغیب بچه ها به همکاری، روش های آموزش انضباط و مسؤولیت پذیری در سنین زیر شش سال، رشد عاطفی و چالش های عاطفی کودکان.
یکی از ویژگی های این کتاب جداول متعدد و خلاصه مطالبی است که در پایان هر مبحث آمده و مرجع خوبی برای ارزیابی های کلی است، وجود مثال های عینی و عملی فراوان برای تشریح دقیق تر بحث های تئوریک نیز از خصوصیت های بسیار مثبت این کتاب است. علاوه بر این ها، فعالیت هفته ( تمریناتی برای عملی کردن آموخته های کتاب) در انتهای هر فصل راهنمای خوبی برای والدین هستند، در پایان کتاب نیز نمایه موضوعی وجود دارد که این نیز از ویژگی هایی است که کم تر کتابی در حوزه فرزند پروری شامل آن می شود. گذشته از همه این ها بخش های کوتاه ارزشمندی در پایان هر فصل تحت عنوان «نکاتی فقط برای شما» آمده که مختص والدین است و به نوعی کمک به والدین برای خودسازی و خودشناسی است. در انتهای هر فصل منابع بیشتر برای مطالعه نیز وجود دارد که ظاهرا اکثرا منابع ترجمه نشده اند.
آنچنان که مترجم در مقدمه خود آورده، این کتاب از گروه کتاب های STEP است که تماما توسط یک تیم تالیف شده و ویژگی آن ها سادگی، روانی واحتراز از کاربرد واژه های تخصصی، و کاربردی و عملی بودن مطالب آن است. مثال های فراوان کتاب مؤید همین نکته است.
ترجمه دیگری از این کتاب نیز تحت عنوان «والدین مؤثر، فرزندان مسؤول» نیز چاپ شده است.

نظر شخصی: وجود مثال ها این کتاب رو از کتاب های مشابه متمایز می کنه، چون نویسنده مثال هایی از برخوردها واتفاقات روزمره که بین والدین و فرزندان رخ میده آورده و چگونگی مقابله با اون ها رو شرح داده. «نکاتی فقط برای شما» هم از قسمت هایی بود که با وجود این که خیلی کوتاه بود برای من خیلی جذاب بود.

ندا

2 Comments:

  • Good design!
    [url=http://vjbilsss.com/emjs/yefc.html]My homepage[/url] | [url=http://dzrzzfeu.com/rzym/lkun.html]Cool site[/url]

    By Anonymous Anonymous, at 7:42 pm  

  • Nice site!
    http://vjbilsss.com/emjs/yefc.html | http://bnyfuqce.com/rghw/towu.html

    By Anonymous Anonymous, at 7:42 pm  

Post a Comment

<< Home