Saturday, August 20, 2005

قصه گویی، اهمیت و راه و رسم آن



عنوان: قصه گویی، اهمیت و راه و رسم آن
نویسنده: رحماندوست، مصطفی
ناشر: رشد
چاپ اول: 1367، چاپ چهارم ( با تجدیدنظر و اضافات): 1381
شابک:
964-6115-50-0
تعداد صفحات: 79
موضوع: قصه گویی

نویسنده کتاب چندین سال به قصه گویی پرداخته و در شهرهای مختلف سمینارهایی برای کتابداران و مربیان امور تربیتی و مربیان کودکستان ها و دانشجویان تربیت معلم برای آموزش فن قصه گویی برگزار کرده است و اینک حاصل تجارب و آموخته های خود را در این کتاب به صورت منظم تدوین و ارائه کرده است.
او در فصل اول کتاب به اهمیت، فواید، تاریخ و سابقه ی قصه گویی پرداخته. از آن جا که معمولا فاصله قدرت خواندن و قدرت درک مسایل در بسیاری از کودکان از یک تا سه سال به طول می انجامد با قصه گویی می توان لذت درک داستانی را به کودک داد که تا دو-سه سال بعد قادر به خواندنش نیست. قصه گویی کودکان را به مطالعه علاقه مند می کند، قدرت تخیل آن ها را پرورش می دهد و حس کنجکاوی شان را تحریک می کند، یادگیری از راه شنیدن و برخورد هوشمندانه با کلمات را در آن ها تقویت می کند، بین قصه گو و شنونده ارتباط عاطفی ایجاد می کند و بسیاری فواید دیگر که در این کتاب تشریح شده.
فصل دوم به قصه گو وویژگی های درونی و بیرونی او، قصه و مناسب بودن آن برای قصه گویی، مخاطب های برنامه قصه گویی، زمان، مکان و فضایی که قصه گویی در آن شکل می گیرد، مراحل مقدماتی کار قصه گویی، شیوه ها و فنون قصه گویی، نتیجه گیری ار قصه ای که گفته می شود.
نظرشخصی: این کتاب از اون لحاظ برای من جالب بود که پیش ازاین فکر می کردم قصه گویی کار چندان پیچیده و فنی یی نیست، و شاید حتی قصه رو یه رسانه ی قدیمی و از مد افتاده(!) تلقی می کردمش که رسانه های خیلی جذاب تر و لبریز از نور و رنگ و ریتم جای اون رو تقریبا به طور کامل گرفتن و عصر قصه گویی دیگه سر اومده! اما این کتاب نشون داد که قصه گویی می تونه چه ظرفیت های رسانه ای، آثار گسترده و مزایای فراوانی داشته باشه برای بچه ها، و چه طور می شه برنامه قصه گویی رو برای بچه ها جذاب تر وتاثیرگذارتر اجرا کرد.

ندا

4 Comments:

  • ندا جون دستت درد نکنه وخسته نباشی
    امیدوارم بتونی مثل همیشه موفق پیش بری
    دخترک خلاقمون رو هم محکم ببوس

    By Anonymous Anonymous, at 10:02 am  

  • Good design!
    [url=http://ibdohzli.com/uglq/tlua.html]My homepage[/url] | [url=http://ggnsinca.com/ufsa/kblm.html]Cool site[/url]

    By Anonymous Anonymous, at 1:15 am  

  • Great work!
    My homepage | Please visit

    By Anonymous Anonymous, at 1:15 am  

  • Well done!
    http://ibdohzli.com/uglq/tlua.html | http://xurxvvqi.com/vhgm/bjnc.html

    By Anonymous Anonymous, at 1:15 am  

Post a Comment

<< Home