Friday, April 21, 2006

اگر فرزند دختر دارید


عنوان: اگر فرزند دختر دارید... ( جامعه شناسی و روان شناسی شکل گیری شخصیت در دخترها)
عنوان اصلی:
Du cote des petites filles
نویسنده: جانینی بلوتی، النا
مترجم: پوینده، محمدجعفر
ناشر: نشر نی
نوبت چاپ: اول 1377
شابک:
964-312-346-4
تعداد صفحات: 224
موضوع: کودکان- روانشناسی/ دختران- روانشناسی/ زنان- مسائل اجتماعی و اخلاقی


این کتاب به بررسی عوامل اجتماعی به ویژه عوامل تربیتی و باورهای فرهنگی اشاره می کند که هویت جنسی دختران ( و نیز پسران) را شکل می دهد. به عقیده نویسنده هچ دلیلی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد که رفتارهای متفاوت برای دو جنس فطری هستند؛ در عین حال فرضیه ی متضاد آن معتبر است، فرضیه ای که این رفتارها را حاصل عوامل والزامات اجتماعی و فرهنگی ای می داند که کودکان از آغاز تولد تابع آن ها هستند.
این کتاب درصدد نیست پیشنهاد کند که دختربچه ها را مطابق الگوهای مردانه بارآوریم، بلکه مبتنی بر چنان نحوه ی رفتاری است که هر فردی که دیده به جهان می گشاید امکان رشد و شکوفاییِ دلخواهش را – مستقل از جنسیت خود- دارا باشد.
کتاب در چهار فصل تدوین شده و پر است از شواهد و مصادیقی در زندگی روزمره. در فصل اول «در انتظار نوزاد» به باورهایی که در مورد باروری، بارداری، تولد و حتی شیردهی وجود دارد اشاره می شود و به این ترتیب نشان داده می شود که این باورها در بطن خود تا چه حد حامل دیدگاه های تبعیض آمیز و منفی در مورد فرزند دختر هستند. مثلا این که اگر زن حامله خنده رو باشد فرزند او پسر می شود و اگر بدخلق باشد و فوری زیر گریه بزند صاحب دختر می شود و ... .
نویسنده در فصل دوم « دوران خردسالی» به رفتار بزرگ ترها در برابر کودک و روابطی که آنان با کودک برقرار می کنند می پردازد و نشان می دهد که تشویق، تنبیه و تاییدهای صریح و ضمنی چگونه دختر را برای همانند شدن با الگوی زنانه به جلو هل می دهد و چگونه او را برای دست شستن از تمایلات، رفتارها و قابلیت های طبیعی او که بی شباهت به تمایلات، توانایی ها و رفتارهای پسران نیست تحت فشار قرار می دهد. مثلا اگر دختری سر و وضعش نامناسب باشد تحمل نمی کنیم اما همین امر را در مورد پسرها عادی می دانیم و ... .
در فصل سوم «بازی ها، اسباب بازی ها و ادبیات کودکان» به نقش این عناصر در شکل دهی هویت جنسی پرداخته می شود. والدین و سایرین تلاش می کنند با ترجیح بازی ها و اسباب بازی های خاص برای هر جنس، بچه ها را برای نقش آینده شان که منطبق با کلیشه های رایج جنسیتی است آماده کنند. وضعیت ادبیات کوکان نیز چندان امیدبخش نیست. نویسنده چکیده ای از چندین تحقیق را که بر روی محتوای
کتاب های داستانی کودکان و افسانه های کهن انجام شده عرضه می کند و نتیجه گیری می کند که ادبیاتی که مسوول گفتاری تبعیض آمیز، ارتجاعی، زن ستیز و ضدتاریخی است؛ زیان هایش از آن رو افزایش می یابد که روی سخنش با کودکانی است که آن ها را بی هیچ امکانی برای انتقاد جذب می کنند.
در فصل چهارم به نهادهای آموزشی، کودکستان ها و مدارس و نقش آن ها در انتقال وبازتولید ارزش های مردسالارانه و سرکوب زنان پرداخته می شود. در این بخش نیز به نکاتی اشاره می شود که گرچه از دید ما عادی به نظر می رسد اما حامل معانی خاصی است، از جمله اعتقاد بر زنانه بودن شغل مربی گری مهدکودک و تاثیرات منفی آن بر کودکان.
کتاب با استناد به منابع متعددی تهیه شده که درانتهای هر فصل فهرست شده اند.

نظر شخصی: این کتاب گذشته از موضوع و محتوای تامل برانگیز اصلیش، از این نظر هم برای من جالب بود که امکان مقایسه تطبیقی در زمینه باورهای جنسیتی رو بین فرهنگ خودمون و فرهنگ غربی فراهم می کرد، نویسنده کتاب یک خانوم ایتالیایی هست، و مصداق هایی که از باورهای موجود در جامعه ی خودش میاره کم و بیش نشون می ده که تا همین دو-سه دهه پیش اعتقادات سخیف و خرافی بی بنیادی با محتوای برتری مرد بر زن در اون جوامع هم ریشه های عمیق و سترگی داشته و اتفاقا بعضی از اون ها بن جوامع مشترک هم هست.

ندا

2 Comments:

  • salam.aya mitavanid ketabi khoob darbareye ravanshenasie dokhtaran va zanan va rahhaye ertebate mosbat bargharar kardan ba anha be man moarefi konid? sepas

    By Anonymous Anonymous, at 9:49 am  

  • دوست گرامی، اهداف و خط مشی این وبلاگ در لینکی که در سمت راست می بینید آمده است، موضوع این وبلاگ معرفی کتاب های مناسب برای والدین و مسائل مرتبط با تربیت و روانشناسی کودک است. البته اگر بازدیدکننده گانی باشند که کامنت شما را بخوانند و پاسخی داشته باشند می توانند در همین جا برای تان جوا بنویسند.
    موفق باشید

    ندا

    By Blogger n, at 7:01 am  

Post a Comment

<< Home