Saturday, December 03, 2005

فرزند نابغه

عنوان: چگونه از فرزند خود یک نابغه بسازیم؟
عنوان اصلی: A waken the Genius in Your Child
نویسنده: دوی، شاکونتالا
مترجم: زهره زاهدی
ناشر: جیحون
نوبت چاپ: 1379
شابک:
964-6534-36-8
تعداد صفحات: 168 صفحه
موضوع:

خانم شاكونتالا دوي در این کتاب بر اين گمان است كه همه­ي كودكان با توان بالقوّه­ي نبوغ در وجودشان، متولّد مي­شوند و فقط كافي است كه ما والدين بدانيم كه چگونه مي­توان اين نبوغ ذاتي را در فرزندانمان بيدار كرده و مس وجودشان را زر سازيم؛ كيميايي كه بنياني­ترين رمز دستيابي به فرمول ارزشمند آن، از آموزه­اي ساده تبعيت مي­كند! آموزه­اي كه مي­گويد: « اگر با عشق از فرزندتان حمايت كرده و باورش كنيد، هرگز دچار احساس كمبود و حقارت كه مانع موفقيت است، نخواهد شد. در عوض خود دوستي و اعتماد به نفس در او تقويت خواهد شد كه هر دو از لوازم آزاد كردن آن توان بالقوه­ي بسيار مهم يعني نبوغ درون است.» به ديگر سخن اگر ما فرزندمان را باور كنيم، او نيز خود را باور خواهد كرد.
در تعريف نابغه مي­خوانيم­: «كسي كه توانايي فطري ذهني، يا استعدادي منحصربه­فرد داشته باشد، كسي كه روحيه­ي او الهام­بخش، يا زندگي­بخش يك قوم باشد، كسي كه والاترين استعدادهاي ذهني به صورت موهبت به او اهداء شده باشد.» و در تعريف نبوغ درمي­يابيم: « روح حافظ شخص، مكان يا سازمان، استعدادي طبيعي، عطيه­ي خاص ذهني، استعداد ذهني غريزي و خارق­العاده كه در خدمت تخيل، خلاقيت يا اختراع قرار گيرد.»
به طور خلاصه براي بروز نبوغ در فرزند به سه عامل زير توجه كنيد: 1- باور كنيد كه شما مي­توانيد نبوغ را فرزندتان بيدار كنيد؛ 2- باوركنيد كه فرزندتان توان آن را دارد كه يك نابغه شود؛ 3- هرگز اجازه ندهيد به فكرتان خطور كند و هرگز ابراز نكنيد كه فرزندتان كم هوش و كم استعداد است.
بيدار كردن نبوغ در فرزندتان
خانم دوی چهار کلید جادویی برای باروری نبوغ در كودك نوپايمان معرفی می­کند که عبارتند از:
1- شرايط هدايت كننده ايجاد كنيد. گل در خاك مناسب و شرايط زيست محيطي مناسب رشد مي كند. فرزند آدمي نيزدر شرايط هدايت كننده و مناسب گل مي كند.
2ـ همواره راهنمايي كنيد ، دستور ندهيد. كودك نسبت به لحن صداي شما بسيار حساس است. آهنگ صداي خود را چنان تنظيم كنيد كه ملايم و ترغيب كننده باشد . اگر فرزندتان فشاري احساس كند ، هرگز به نتايج دلخواه نخواهيد رسيد . يادگيري بايد براي فرزندتان تجربه اي لذتبخش باشد . اگر احساس كنديادگيري را به او تحميل كرده اند دیگر لذت بخش نخواهد بود.
3ـ صبور باشيد نه متوقع : روانشناسان كودك دريافته اند كه كودك تا سن شش سال و گاه بيشتر، به هر موضوعي نمي تواند بيشتر از دو دقيقه توجه كند . يعني كودك پس از دو دقيقه حواسش از كاري كه شما مي كوشيد او را به آن مشغول كنيد پرت مي شود و سرگرم بازي با عروسك خود مي شود و مجبورش نكنيد به انجام كار مورد نظر شما ادامه دهد زيرا فقط باعث آزار او مي شود.
4- دانش را به همراه عشق هديه كنيد والدين مانند همه انسانها ،ميل به ابراز اشتياق و تعصب بيش از حد دارند و لذا گاهي خود و فرزندانشان را تحت فشار بيش از حد قرار مي دهند.ممكن است وقتي مشتاق و حتي نگران بيدار كردن نبوغ در فرزندتان هستيد يك عامل حياتي را فراموش كنيد و آن شادي فرزندتان است . همواره دانش و تشويق خود را به همراه عشق و مهرباني تعویض كنيد. زيرا نبوغ بايد براي كودك يك موهبت باشد نه يك تحميل .

نظر شخصی: خواندن این کتاب ارزشمند را – که هم اکنون چاپ چهارم آن نیز به پایان رسیده است - به تمامی پدران و مادران عزیز که کودکانی زیر 10 سال دارند، به ویژه توصیه می­کنم؛ بخصوص اگر به دنبال کشف پرسش­های زیر هم باشید:
1- چگونه باید عشق به کتابخوانی را در فرزندمان زنده نگاه داریم؟
2- چگونه باید نیروی عقلی وی را رشد داد؟
3- معیارهای شناخت اسباب بازی مفید چیست؟
4- دوازده فرمان براي نگرش مناسب در قبال كودكتان، کدام است؟
5- چرا نباید هیچگاه کودک را به دلیل عدم موفقيتش تنبيه كرد؟ چرا نباید او را در حضور ديگران شرمنده و تحقير كرد؟ و چرا نباید او را به خاطر تفاوت­هايي كه با ديگران دارد، مسخره كرد؟

محمد درویش

4 Comments:

  • آقای درویش گرامی، خوشحالم که بار دیگر شما را در این وبلاگ می بینم. همکاری شما والدین مسوول - که نه تنها در برابر فرزند خود؛ که در برابر فرزندان جامعه نیز احساس مسوولیت می کنید- مایه ی تداوم کار این وبلاگ است. برای شما و دیگر همکاران این وبلاگ آرزوی موفقیت می کنم.
    ندا

    By Blogger n, at 8:44 am  

  • سلام. خسته نباشید. باید کتاب بسیار جالب و مفیدی باشه.با تشکر. خیر پیش

    By Anonymous Anonymous, at 10:48 am  

  • برای من باعث کمال افتخار است که بتوانم به این صفحه دوست داشتنی و مفید کمک کنم. هر چند که می دانم حقیقتا! نتوانسته ام تا کنون آنطور که شایسته این همت عالی و عشق انسانی شما بوده؛ به کتابخانه والدین کمک کنم.
    موفق باشید

    By Anonymous Anonymous, at 2:53 am  

  • سلام به نظر مياد بايد خيلي جالب باشه.ممنون به خاطر معرفيش.موفق باشيد.

    By Anonymous Anonymous, at 4:44 pm  

Post a Comment

<< Home