Saturday, December 24, 2005

یکی یه دونه

عنوان: کلیدهای تربیتی برای والدین تک فرزند
عنوان اصلی:
Keys to parenting the only child
نویسنده: پیکهارت، کارل 1939
مترجم: حاجی زاده، مسعود
ناشر: صابرین، کتاب های دانه
نوبت چاپ: هفتم 1383
شابک: ISBN: 964-6181-11-2
تعداد صفحات: 184
موضوع: کودکان یگانه- روانشناسی، والدین و کودک

مهم ترین هدف کتاب چنان که نویسنده در مقدمه می گوید غلبه بر دو باور زیر است: باور نخست این که چندفرزندی بسیار دشوارتر از تک فرزندی است. حال آن که تک فرزندی مشکل تر است چون والدین فقط یک فرصت غیرقابل تکرار برای تربیت فرزند خود دارند. و باور دوم این که تک فرزندی بسیار ساده تر از چندفرزندی است، به دلیل کم تر بودن هزینه ها، نبود اختلاف بین خواهر و برادرها و .... حال آن که تک فرزندی مشکلات روانی خاص خود را پدید می آورد. به هر حال تک فرزندی شمشیری دو لبه است که نقاط ضعف وقوت گوناگون دارد.
ساختار کتاب به شرح زیر است:
بخش یکم به تشریح دو عامل موثر در خانواده های تک فرزند می پردازد: تلاش کودک برای شبیه شدن به والدین، و رشد وی بدون حضور خواهر یا برادر دیگر.
بخش دوم، انواع خانواده های تک فرزند و تاثیر آن ها را بر تربیت تک فرزندانی که با یکی از والدین و یا با هر دو آن ها زندگی می کنند، بررسی می کند.
بخش سوم به مسائل کودکانی می پردازد که مرکز توجه والدین خود هستند.
بخش چهارم درباره پویایی پیوند میان تک فرزند و والدین از نظر صمیمت و دلبستگی بحث می کند.
بخش پنجم بر وجود سه منبع اساسی فشار بر تک فرزندان تاکید دارد: جلب موافقت والدین، برآورده کردن انتظارات والدین و عملی کردن خواسته ها و آرزوهای آنان.
بخش ششم تعهد و مسوولیت پذیری کودکان را بررسی می کند.
بخش هفتم به بررسی استقلال شخصیتی و تمایل به فزون خواهی در کودکان می پردازد زیرا این دو موضوع بر نحوه شکل گیری هویت تک فرزند تاثیری بسیار دارد.
بخش هشتم که طولانی ترین بخش این کتاب است، .والدین را برای رویارویی با تغییراتی که به احتمال زیاد در دوران نوجوانی فرزندشان روی می دهد آماده می کند.
بخش نهم بر اهمیت کاهش اثرات ناراحت کننده ی طلاق در کودکان تاکید می کند زیرا تحمل چنین رویدادی برای تک فرزندان بسیار دشوار است.
در بخش پرسش و پاسخ نیز نگرانی های رایج والدین را برمی شمارد. واژه نامه انتهای کتاب نیز توضیحاتی است درباره اصطلاحات تخصصی کتاب.
این کتاب هم به مسائل مربوط به رشد و تربیت تک فرزندان می پردازد و هم به مسائل ویژه خانواده های تک فرزند، و هرکدام از این مسائل از دو جنبه مورد تحلیل واقع می شوند:
1- بررسی نقاط قوت و ارائه برنامه هایی برای تقویت آن ها.
2- تعیین نقاط ضعف و مشکلا ت ناشی از این مسائل و ارائه برنامه هایی برای کاهش این مشکلات.

نظر شخصی: راستش من قبل ازاین که این کتاب رو ببینم به این که تک فرزندی می تونه از نظر تربیتی مسائل خاص ومنحصر به فرد و متفاوت از چند فرزندی داشته باشه اصلا فکر نکرده بودم و متوجه تفاوت ها نشده بودم، اما این کتاب به مسائل قابل تاملی اشاره می کنه. و دیگه این که از اون جا که تعداد خانواده های تک فرزند در جامعه - خصوصا جامعه شهرنشین- رو به رشد هست و تجربه های ناچیزی در این مورد وجود داره، این کتاب راهنمای خوبی می تونه باشه برای والدین تک فرزند؛ اگر نه برای تربیت، دست کم برای درک مراحل رشد و ویژگی ها و تفاوت های تک فرزندشون. تجدید چاپ مکرر این کتاب خودش می تونه نشونه ی دغدغه های رو به فزونی والدین تک فرزند در جامعه مون باشه.

ندا

1 Comments:

  • سلام. خسته نباشی.ای کاش تمام والدین تک فرزند قبل از این که تصمیم بگیرند فرزندانشان تک بمانند(اگر تک فرزندی از سر اختیار است و نه جبر) این کتاب را بخوانند. با تشکر از زحماتی که می کشید. خیر پیش

    By Anonymous Anonymous, at 2:31 pm  

Post a Comment

<< Home