Saturday, December 10, 2005

خـُـــــدا


عنوان: کلیدهای آموختن به کودکان درباره خدا
عنوان اصلی:
Keys to teaching children about God
نویسنده: یاب، ایریس
مترجم: حاجی زاده، مسعود
ناشر: صابرین، کتاب های دانه
نوبت چاپ: هفتم،1384
شابک:
ISBN: 964-6181-12-0
تعداد صفحات: 181
موضوع: تعلیمات دینی، کودکان- زندگی مذهبی، خانواده- زندگی مذهبی

نویسنده در مقدمه ی کتاب می نویسد: «آموزش درباره خدا، با دیگر اموری که بین شما و فرزندتان روی میدهد، تفاوت آشکاری دارد. این نوع آموزش، در واقع آموختن «زندگی به نوعی دیگر» و برخورداری از زیستنی همراه با معنا، امید، تعهدات ارزشمند و تصمیم گیری مبتنی بر اندیشه است.
درباره خدا باورهای گوناگونی وجود دارد که به رغم تفاوت های چشمگیری که در جزئیات آن ها دیده می شود، نقاط مشترکی نیز دارند. این کتاب، از دیدگاه مذهبی خاصی نوشته نشده و هدف آن معرفی روش هایی مفید برای شناخت خداوند است؛ روش هایی که برای پیروان تمامی ادیان و مذاهب، مفید خواهد بود. در واقع کتاب حاضر، مجموعه ای از ایده ها و پیشنهادهایی است که امکان دارد برخی از آن ها را به کار بندید و بعضی دیگر به نظرتان عجیب و اشتباه بیاید. پیشنهاد اصلی نویسنده این است که مطالبی را برگزینید که با شرایط شما سازگاری دارند.
بخش اول «سوالات کودکان درباره خدا» به نحوه پاسخ دادن به سوالاتی نظیر این ها می پردازد: خدا کیست؟ خدا کجاست؟ آیا خدا می تواند مرا ببیند و سخنانم را بشنود؟ پس از مرگ چه خواهد شد؟ چه کسی در جهان از همه قوی تر است؟ آیا خدا تمام خواسته های مرا اجابت می کند؟ چرا خدا کاری نمی کند؟ خدا شبیه چیست؟
بخش دوم «نحوه یادگیری درباره خدا»، به بررسی راه های مختلف ارتباط کودکان با خدا اختصاص دارد. ایمان تنها از طریق موعظه های اخلاقی تقویت نمی شود، یادگیری از طریق متون مذهبی، از طریق تاریخ مذاهب، از طریق تمثیل ها و سایر داستان ها، از طریق نظریه ها، از طریق مردم، از طریق والدین، از طریق طبیعت، از طریق موسیقی و تحرک جسمی، از طریق هنر و معماری، از طریق پرسش، یادگیری به رغم اشتباهات والدین...
بخش سوم درباره حوزه وسیع تری از آموختن درباره خدا تهیه شده. با مطالعه این بخش درخواهید یافت که فرزندتان در واقع شاگردی در حال یادگیری است؛ شاگردی با آموزگاران متعدد. در این فصل مراحل مختلف ایمان از دوران کودکی تا بلوغ نیز معرفی شده است.
کتاب با بخش پرسش و پاسخ، واژه نامه و فهرست موضوعی به اتمام می رسد.
مهم ترین پیام این کتاب به والدین این است: هرگز نسبت به علاقه و کنجکاوی فرزندتان درباره خدا بی تفاوت نباشید. این بهترین راه برای سخن گفتن درباره مهم ترین مسائل زندگی اوست. باشد که از این طریق بتوانید ایمان، امید و مفهومی متعالی را به کودک تان ارزانی کنید. »

ندا

6 Comments:

  • سلام. خسته نباشید. من زودتر نمی دانستم چنین کتابی وجود دارد وگرنه خیلی کمکم می کرد. ولی باز هم اگر ببینم می خرم و می خونم.ممنون. خیر پیش

    By Anonymous Anonymous, at 2:02 pm  

  • و به راستي كه يكي از مجادله خيز ترين قسمتها در تربيت فرزندان و نحوه ارتباط والدين و فرزندان از همين مساله ريشه مي گيرد.
    ممنون از معرفي اين كتاب ارزشمند

    By Anonymous Anonymous, at 4:52 pm  

  • ممنون از کتاب بسیار جالبی که معرفی کردید

    By Anonymous Anonymous, at 9:43 pm  

  • ندا جون خسته نباشید.خیلی خیلی کار جالب و بدرد بخوری انجام می دهی .پدران و مادران از این مطالب خیلی استفاده می کنند.ممنون از زحماتت.نگار گل را ببوس و بدان که خیلی دلمون برات تنگ شده

    By Anonymous Anonymous, at 9:30 am  

  • فرشته عزیز، از دیدن نام و پیام گرم ات خوشحال شدم. از توجه ات ممنونم.


    ندا

    By Blogger n, at 8:15 am  

  • سلام نداجون
    اي ول خوشم اومد از كه كارت درسته راستي از اين كتابه خدا هم خيلي خوشم اومد من عاشق سوالهاي فلسفي و واقعا عميق بچه هام
    سوالهايي تعجب مي كني از اينكه چرا تا به حال به ذهن خودت نرسيده
    موفق باشي

    By Anonymous Anonymous, at 10:50 pm  

Post a Comment

<< Home