Friday, April 28, 2006

راهنمای کامل تربیت کودک



عنوان:راهنمای کامل تربیت کودک
عنوان اصلي: Perfect parenting :the dictionary of 1000 parenting tips
نویسنده: پنتلی، الیزابت
مترجم: قیطاسی، اکرم
ناشر: صابرين
نوبت چاپ: چهار،۱۳۸۴
شابک: 9-61-6181-964
تعداد صفحات:۴۳۰ ص
موضوع: رفتار والدین


«تربیت کامل کودک» چیست؟

نویسنده در پاسخ به این سوال چنین می نویسد: تربیت کامل یعنی تربیت با برنامه. انجام این کار: بر کنش نه واکنش، دانش نه شانس، فکر کردن نه عصبانیت، عقل سلیم نه بی منطقی استوار است.
تربیت کامل روندی است که طی آن، والدین با تمام نقاط قوت و ضعف خود به عنوان یک انسان نهایت تلاش خود را در تربیت فرزندانی توانا، مسئول و شاد به کار می گیرند.
محتوای این کتاب، راه حلهایی کاربردی و منطقی است که زندگی شما را راحت تر می کند. در مورد هر مشکل یا مسئله ایی که در زندگی جاری خود با ان روبه رو می شوید، می توانید نظراتی در آن پیدا کنید. کودکان متفاوتند و والدین نیز با یکدیگر فرق دارند و به همین دلیل، هیچ راه حلی وجود ندارد که برای همه به طور یکسان مفید باشد.

راهنمای کاملی تربیت کودک
۱- مراقب باشید
اولین قدم برای مسئول بودن این است که به خودتان اجازه دهید مراقب باشید و کم کم از فرزندتان توقع داشته باشید تا از شما اطاعت کند.
۲-بگویید، نپرسید
وقتی از فرزندتان می خواهید کاری را انجام دهد،‌از جمله ایی واضح و مشخص استفاده کنید.
۳- وقتی چیزی می گویید، منظورتان فقط همان باشد، نه چیز دیگری.
۴- مختصر و مفید بگویید.
۵- دربرابر نق زدن، ناله کردن و سرسختی تسلیم نشوید.
۶-امکان انتخاب بدهید و سئوال کنید.
۷- از قوانین و برنامه های منظم استفاده کنید.
۸- پایه های عشق، اعتماد و احترام را استوار کنید.
بسیاری از والدین به گونه ایی با فرزندانشان برخورد می کنند که هرگز با دوستانشان چنین برخوردی ندارند. والدین، در تلاش برای پرورش فرزندانی محترم، آنقدر بر هدف نهایی خود متمرکز می شوند که از یاد می برند پیامی که به فرزندان خود می دهند، پیامی رضایت بخش نیست. اطمینان حاصل کنید که پیام اصلی شما به آنها این است: « من دوستت دارم، به تو اعتماد دارم و به تو احترام می گذارم.»
۹- اول اندیشه، سپس عمل.

نظر شخصی: از آنجا که این کتاب بر اساس پرسشنامه ایی که نویسنده درباره مشکلات رفتاری کودکان تهیه و برای والدین ارسال کرده و بر پایه پاسخ های والدین تدوین گشته، تقریبا برای همه مشکلاتی که والدین با‌آن روبرو می شوند، راه حلی ارائه داده است. در ابتدای پرداختن به هر مشکلی، مشکلات و مسائل مربط با آن نیز عنوان گردیده تا با رجوع به آنها بتوان با نگاه دقیق تر و بینش بیشتری راه حل مناسب را بنا بر موقعیت فردی پیدا کرد.

شیدا

2 Comments:

  • salam.mamnoon be nazaram bayad ketabe galebi bashe.

    By Anonymous Anonymous, at 10:52 am  

  • سلام
    طاعات و عباداتون قبول باشه. راستش
    به تازگي مجموعه كتاب هايي رو مطالعه كردم كه افق تازه اي رو در برخورد با كودكان برام روشن كرد. كتاب ها به شيوه اي نوشته شده بود كه هر بار يكي از مباحث اخلاقي را ميان كودكان به چالش مي كشيد و نگارنده مطالب خود مربي ان كودكان بود و متوجه شده بود كه كودكان زماني كه پيرامون يك مطلب مثل حسودي ، پشيماني ،دوستي و ساير مباحث بحث مي كنند و بعد از بحث هايي هر چند طولاني مطلب را درك مي كنند. چنان ان مطلب ملكه درونشان مي شود كه اگر جزو رذايل باشد به هيچ وجه آن را انجام نمي دهند.همچنين گفتگو خود باعث مي شود كودكان در مراحل بالاتر به راحتي در ميان يك جمع غريبه سخنراني كنند بدون اينكه احساس كننند كه تمام چشم ها به سوي ان ها است.
    من خودم بعد از مطالعه اين كتب به ان مركز رفتم و از نزديك با كودكان اشنا شدم. برخي از كودكان به حدي رسيده بودند كه در مورد مطالب داستان مي نوشتند و بعضي هم علاوه بر داستان به اجراي نمايش ميپرداختند .شما هم مي تونيد براي آشنايي با نحوه كار اين مركز و
    براي اطلاعات بيشتر به سايت سروياسين مراجعه كنيد يا با تلفن هاي زير تماس بگيريد.
    66240040-66216349
    به اميد فردايي بهتر حق يارتون

    By Anonymous leila aligholizade, at 8:39 am  

Post a Comment

<< Home