Saturday, September 10, 2005

سلامت جنسی


عنوان: کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان
عنوان اصلی:
Keys to your child's healthy sexuality
نویسنده: دفریتاس، کریستال
مترجم: رئیس طوسی، سارا
ناشر: صابرین، کتاب های دانه
نوبت چاپ: اول 1381
شابک:
964-6181-52-x
موضوع: کودکان و امور جنسی، آموزش به کودکان، آموزش به نوجوانان
نقش والدین در شکل دهی متعادل و پایدار «هویت جنسی» فرزندان، یکی از مهم ترین، دشوارترین و در عین حال، ظریف ترین مداخله گری های تربیتی است که سهم بزرگی در آینده کودکان- یعنی زمانی که خود در نقش پد و مادر ظاهر می شوند- دارد. آشنایی والدین با مراحل رشد جنسی کودکان و چگونگی برخورد مناسب و سازنده با نیازها و ویژگی های روان شناختی و زیست شناختی آنان می تواند سلامت جنسی کودکان را در مراحل بعدی تامین کند. آموزش زودرس، شتاب زده و ناشیانه ی مسائل جنسی به کودکان، همان اندازه آسیب زا خواهد بود که اگر این آموزش ها با تاخیر، پنهان سازی و یا نادیده گرفتن همراه باشد.
تربیت جنسی در پیدایش «حس زیبایی دوستی»، «هنر عشق ورزیدن»، «محبت»، «صمیمیت» و «ایثار و فداکاری» نقش مهمی دارد. کنجکاوی کودک درابتدا صرفا جنبه شناختی دارد که سرکوب وممنوعیت به آن جنبه جنسی می هد و نهایتا زمینه انحراف اخلاقی را فراهم می کند.
این کتاب والدین را در زمینه ی درک رشد جنسی فرزندان به لحاظ جسمی و عاطفی از اولین سال های زندگی تا بلوغ کمک می کند و می آموزد که در هر سنی چه برخوردی باید داشته باشند. همچنین آنچه بچه ها باید در زمینه جنسیت درتمامی مراحل رشدشان بدانند، همراه با پاسخ ها و توصیه هایی در مورد سوالات مهم مربوط به جنسیت ارائه شده است.
این کتاب درهفت بخش تدوین شده است: رشد انسان، بلوغ، روابط انسانی، مهارت های فردی، رفتار جنسی، سلامت جنسی، جامعه و فرهنگ. صفحاتی هم به پرسش و پاسخ، واژه نامه و نمایه اختصاص یافته است.

نظرشخصی: این کتاب نه تنها به دلایل فوق کتاب خوندنی ای هست بلکه به این دلیل که قریب به اتفاق والدین خودشون هم آموزش مناسبی در این زمینه ندیدن احتمالا نمی دونن چه طور این مسائل رو برای بچه ها تشریح کنن یا به سوالات شون پاسخ بدن که افراط و تفریط پیش نیاد و در سال های آینده تاثیرات نامطلوبی روی بچه ها مشاهده نشه.
ندا

4 Comments:

  • اين كتابا كه خيلي به درد من نمي خوره ولي خب چون وبلاگت خيلي با حاله و همه چيزش به جا به راس خوشم مياد سر بزنم.

    By Blogger سپیدار, at 6:49 pm  

  • سلام بر ندای عزیز
    با نظر شخصی ات کاملا موافقم. راستی من هم یک کتاب برای معرفی به نشانی ميل شما و الهام فرستادم.
    موفق باشید

    By Anonymous Anonymous, at 12:50 am  

  • من اگه سوال در رابطه با سلامت جسمانی خودم داشته باشم به چه سایتی مراجعه کنم تا من ره راهنمایی کنند؟لطفا راهنمایی نمایید
    !متشکرم

    By Anonymous Anonymous, at 2:37 pm  

  • دوست عزیز سلام
    سایت Bro2.com در زمینه فروش همه گونه محصولات از شما صاحب سایت یا وبلاگ نویس محترم دعوت می نماید با فعالیت در بخش بازاریابی این سایت از درآمد قابل توجه و مناسبی برخوردار شوید.لذا با ثبت نام در قسمت بازاریابی سایت برو2 به جمع صمیمی و فعال دوستان ما بپیوندید.
    منتظر دیدار شما هستیم.در صورت تمایل شماره تماس خود را بدهید تا با شما تماس بگیرم
    مهندس توانا / مدیریت سایت Bro2.com

    By Anonymous Anonymous, at 12:59 pm  

Post a Comment

<< Home