Saturday, January 28, 2006

دنیای پنهان کودک

عنوان کتاب: دنياي پنهان کودک
نويسنده­گان: دی، بث / ليله­ي، مارگارت
مترجم: احمد خواجه نصير طوسي
تعداد صفحات: 116
ناشر: کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان
شابک: (ISBN: 964-432-156-1)

نسخه­اي که من از اين کتاب دارم، مربوط به چاپ پنجم آن است که در سال 1377 و در تيراژ 15 هزار نسخه منتشر شده است؛ امّا زمان نخستين چاپ کتاب به سال 1352 مي­رسد. به سخني ديگر، کتاب حاضر در شمار يکي از نخستين کتاب­هاي تربيتي و آموزشي کودک در بازار معاصر محسوب شده و بسياري از تأليفات متأخرتر از خود را خواسته يا ناخواسته متأثر کرده است. کتاب شامل 15 گفتار است که از نخستين لحظه­هاي شکل­گيري جنين تا دو سالگي مي­تواند همراه پدر و مادرهاي جوان باشد. جالب آنکه اغلب حجم مطالب کتاب اختصاص به مرحله­ي پيش از تولّد داشته و متکي به تجربيات و مشاهدات علمي گروه کثيري از محققان اين حوزه است.

نظر شخصی: يک نکته­ي جالب توجه در مورد اين کتاب، تأکيد ويژه بر نقش مادر در تکوين شخصيت اجتماعي و رشد فکري کودک است؛ چرا که رعايت­هاي کوچک مادر در پرورش فرزند به تنهايي از بسياري پرورش­ها، آموزش­ها و آموزشگاه­هاي بعدي مهم­تر بوده و در حقيقت اين قيافه­، تن­پوش، موهاي مرتب و نفس مطبوع مادر است که به فرزند درس بهداشت، لطف و نظم مي­دهد.
از جمله­ي ديگر مباحث جالب توجه کتاب مي­توان به مهارت­هاي ديدن، شنيدن، خوردن و حتا گريه­کردن کودک در پيش از تولّد اشاره کرد؛ همچنين، فرآيند مهرآموزي، رشد بدني و فکري کودک از ديگر جستارهاي قابل تأمل کتابي است که شايد مهمترين مخاطب آن مادرانِ در انتظار فرزند باشد.

محمد درویش

3 Comments:

  • حقيقتاً كه دست مريزاد...
    چنين كارهاي ارزشمندي نشان از عشق واقعي و بدون چشمداشت به مردم دارد.
    موفق باشيد.

    By Anonymous Anonymous, at 5:41 pm  

  • سلام دوست عزيز

    به نظر مي رسد كه بايد كتاب مفيدي باشد. بروم كانون ...

    By Anonymous Anonymous, at 5:43 pm  

  • خسته نباشيد
    استفاده كرديم.

    By Anonymous Anonymous, at 1:32 am  

Post a Comment

<< Home