کتابخانه والدین

Friday, April 28, 2006

راهنمای کامل تربیت کودک



عنوان:راهنمای کامل تربیت کودک
عنوان اصلي: Perfect parenting :the dictionary of 1000 parenting tips
نویسنده: پنتلی، الیزابت
مترجم: قیطاسی، اکرم
ناشر: صابرين
نوبت چاپ: چهار،۱۳۸۴
شابک: 9-61-6181-964
تعداد صفحات:۴۳۰ ص
موضوع: رفتار والدین


«تربیت کامل کودک» چیست؟

نویسنده در پاسخ به این سوال چنین می نویسد: تربیت کامل یعنی تربیت با برنامه. انجام این کار: بر کنش نه واکنش، دانش نه شانس، فکر کردن نه عصبانیت، عقل سلیم نه بی منطقی استوار است.
تربیت کامل روندی است که طی آن، والدین با تمام نقاط قوت و ضعف خود به عنوان یک انسان نهایت تلاش خود را در تربیت فرزندانی توانا، مسئول و شاد به کار می گیرند.
محتوای این کتاب، راه حلهایی کاربردی و منطقی است که زندگی شما را راحت تر می کند. در مورد هر مشکل یا مسئله ایی که در زندگی جاری خود با ان روبه رو می شوید، می توانید نظراتی در آن پیدا کنید. کودکان متفاوتند و والدین نیز با یکدیگر فرق دارند و به همین دلیل، هیچ راه حلی وجود ندارد که برای همه به طور یکسان مفید باشد.

راهنمای کاملی تربیت کودک
۱- مراقب باشید
اولین قدم برای مسئول بودن این است که به خودتان اجازه دهید مراقب باشید و کم کم از فرزندتان توقع داشته باشید تا از شما اطاعت کند.
۲-بگویید، نپرسید
وقتی از فرزندتان می خواهید کاری را انجام دهد،‌از جمله ایی واضح و مشخص استفاده کنید.
۳- وقتی چیزی می گویید، منظورتان فقط همان باشد، نه چیز دیگری.
۴- مختصر و مفید بگویید.
۵- دربرابر نق زدن، ناله کردن و سرسختی تسلیم نشوید.
۶-امکان انتخاب بدهید و سئوال کنید.
۷- از قوانین و برنامه های منظم استفاده کنید.
۸- پایه های عشق، اعتماد و احترام را استوار کنید.
بسیاری از والدین به گونه ایی با فرزندانشان برخورد می کنند که هرگز با دوستانشان چنین برخوردی ندارند. والدین، در تلاش برای پرورش فرزندانی محترم، آنقدر بر هدف نهایی خود متمرکز می شوند که از یاد می برند پیامی که به فرزندان خود می دهند، پیامی رضایت بخش نیست. اطمینان حاصل کنید که پیام اصلی شما به آنها این است: « من دوستت دارم، به تو اعتماد دارم و به تو احترام می گذارم.»
۹- اول اندیشه، سپس عمل.

نظر شخصی: از آنجا که این کتاب بر اساس پرسشنامه ایی که نویسنده درباره مشکلات رفتاری کودکان تهیه و برای والدین ارسال کرده و بر پایه پاسخ های والدین تدوین گشته، تقریبا برای همه مشکلاتی که والدین با‌آن روبرو می شوند، راه حلی ارائه داده است. در ابتدای پرداختن به هر مشکلی، مشکلات و مسائل مربط با آن نیز عنوان گردیده تا با رجوع به آنها بتوان با نگاه دقیق تر و بینش بیشتری راه حل مناسب را بنا بر موقعیت فردی پیدا کرد.

شیدا

Friday, April 21, 2006

اگر فرزند دختر دارید


عنوان: اگر فرزند دختر دارید... ( جامعه شناسی و روان شناسی شکل گیری شخصیت در دخترها)
عنوان اصلی:
Du cote des petites filles
نویسنده: جانینی بلوتی، النا
مترجم: پوینده، محمدجعفر
ناشر: نشر نی
نوبت چاپ: اول 1377
شابک:
964-312-346-4
تعداد صفحات: 224
موضوع: کودکان- روانشناسی/ دختران- روانشناسی/ زنان- مسائل اجتماعی و اخلاقی


این کتاب به بررسی عوامل اجتماعی به ویژه عوامل تربیتی و باورهای فرهنگی اشاره می کند که هویت جنسی دختران ( و نیز پسران) را شکل می دهد. به عقیده نویسنده هچ دلیلی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد که رفتارهای متفاوت برای دو جنس فطری هستند؛ در عین حال فرضیه ی متضاد آن معتبر است، فرضیه ای که این رفتارها را حاصل عوامل والزامات اجتماعی و فرهنگی ای می داند که کودکان از آغاز تولد تابع آن ها هستند.
این کتاب درصدد نیست پیشنهاد کند که دختربچه ها را مطابق الگوهای مردانه بارآوریم، بلکه مبتنی بر چنان نحوه ی رفتاری است که هر فردی که دیده به جهان می گشاید امکان رشد و شکوفاییِ دلخواهش را – مستقل از جنسیت خود- دارا باشد.
کتاب در چهار فصل تدوین شده و پر است از شواهد و مصادیقی در زندگی روزمره. در فصل اول «در انتظار نوزاد» به باورهایی که در مورد باروری، بارداری، تولد و حتی شیردهی وجود دارد اشاره می شود و به این ترتیب نشان داده می شود که این باورها در بطن خود تا چه حد حامل دیدگاه های تبعیض آمیز و منفی در مورد فرزند دختر هستند. مثلا این که اگر زن حامله خنده رو باشد فرزند او پسر می شود و اگر بدخلق باشد و فوری زیر گریه بزند صاحب دختر می شود و ... .
نویسنده در فصل دوم « دوران خردسالی» به رفتار بزرگ ترها در برابر کودک و روابطی که آنان با کودک برقرار می کنند می پردازد و نشان می دهد که تشویق، تنبیه و تاییدهای صریح و ضمنی چگونه دختر را برای همانند شدن با الگوی زنانه به جلو هل می دهد و چگونه او را برای دست شستن از تمایلات، رفتارها و قابلیت های طبیعی او که بی شباهت به تمایلات، توانایی ها و رفتارهای پسران نیست تحت فشار قرار می دهد. مثلا اگر دختری سر و وضعش نامناسب باشد تحمل نمی کنیم اما همین امر را در مورد پسرها عادی می دانیم و ... .
در فصل سوم «بازی ها، اسباب بازی ها و ادبیات کودکان» به نقش این عناصر در شکل دهی هویت جنسی پرداخته می شود. والدین و سایرین تلاش می کنند با ترجیح بازی ها و اسباب بازی های خاص برای هر جنس، بچه ها را برای نقش آینده شان که منطبق با کلیشه های رایج جنسیتی است آماده کنند. وضعیت ادبیات کوکان نیز چندان امیدبخش نیست. نویسنده چکیده ای از چندین تحقیق را که بر روی محتوای
کتاب های داستانی کودکان و افسانه های کهن انجام شده عرضه می کند و نتیجه گیری می کند که ادبیاتی که مسوول گفتاری تبعیض آمیز، ارتجاعی، زن ستیز و ضدتاریخی است؛ زیان هایش از آن رو افزایش می یابد که روی سخنش با کودکانی است که آن ها را بی هیچ امکانی برای انتقاد جذب می کنند.
در فصل چهارم به نهادهای آموزشی، کودکستان ها و مدارس و نقش آن ها در انتقال وبازتولید ارزش های مردسالارانه و سرکوب زنان پرداخته می شود. در این بخش نیز به نکاتی اشاره می شود که گرچه از دید ما عادی به نظر می رسد اما حامل معانی خاصی است، از جمله اعتقاد بر زنانه بودن شغل مربی گری مهدکودک و تاثیرات منفی آن بر کودکان.
کتاب با استناد به منابع متعددی تهیه شده که درانتهای هر فصل فهرست شده اند.

نظر شخصی: این کتاب گذشته از موضوع و محتوای تامل برانگیز اصلیش، از این نظر هم برای من جالب بود که امکان مقایسه تطبیقی در زمینه باورهای جنسیتی رو بین فرهنگ خودمون و فرهنگ غربی فراهم می کرد، نویسنده کتاب یک خانوم ایتالیایی هست، و مصداق هایی که از باورهای موجود در جامعه ی خودش میاره کم و بیش نشون می ده که تا همین دو-سه دهه پیش اعتقادات سخیف و خرافی بی بنیادی با محتوای برتری مرد بر زن در اون جوامع هم ریشه های عمیق و سترگی داشته و اتفاقا بعضی از اون ها بن جوامع مشترک هم هست.

ندا

Friday, April 14, 2006

کلیدهای آرام کردن کودک نا آرام

عنوان: کلیدهای آرام کردن کودک نا آرام
نویسنده:سی یرز، ویلیام
مترجم:مرتضوی، ربابه
انتشارات:صابرین
شابک:3-02-6181-964

یک پزشک متخصص اطفال مشکل کودکان ناآرام را به طور ریشه ای بررسی می کند، رایج ترین علل آن را مورد توجه قرار داده راه حل های موثری پیشنهاد می دهد. نویسنده کتاب با تعریف اصطلاح "کودک پرنیاز" به جای کودک بهانه جو مشخصات این گونه کودکان، علل بیقراری آنها و راه های مواجهه با آن را تشریح می کند. در این کتاب مشکلاتی مانند کولیک، اختلالات خواب، شب ادراری مود بررسی قرار گرفته اند. مشخصه اصلی این کتاب ریشه یابی علمی مشکلات شایع در کودکان و به چالش کشیدن باورهای شایع مانند لوس شدن یا بغلی شدن کودک در اثر توجه به گریه های مممتد اوست.
نظر شخصی: من به عنوان مادر یک کودک ناآرام با مطالعه این کتاب توانستم به جای مراجعات مکرر و بیهوده به پزشک تلاش خود را به درک نیازمندیهای کودکم معطوف کنم و اعتماد به نفس و آرامش را جایگزین حس ناتوانی کنم. خواندن این کتاب بسیار مفید را به تمام والدین در انتظار فرزند و به ویژه والدین دارای کودک نا آرام اکیدا توصیه می کنم.

سعیده غنی پور

Sunday, April 09, 2006

قفسه کتاب های دیجیتالی

بسیاری از ما وقتی قدم در کتاب فروشی می گذاریم، ابتدا نگاهی به قفسه ها می اندازیم، و بعد کتابی را بر می داریم و نگاهی به مطالبش می اندازیم، فهرست را می خوانیم و احتمالا چند صفحه ای را مرور می کنیم، و گاهی مطالعه ی همان یکی دو صفحه ( یا بیشتر) جذب مان می کند و وادار به خرید کتاب می شویم! این پروسه ای مشهور در انتخاب کتاب است...
اینک بخش جدیدی به کتابخانه والدین اضافه کرده ایم زیر عنوان: «قفسه کتاب های دیجیتالی» کتابخانه والدین. در این بخش برشی از کتاب هایی که مناسب والدین و در موضوع فرزندپروری هستند به صورت فایل قابل دانلود در اختیار کاربران است. فعلا سه فایل که برش هایی از سه کتاب هستند با استفاده از دو منبع روی وب (1 و 2) در قفسه دیجیتالی قرارداده شده. اگر شما هم منابعی بر روی وب سراغ دارید که کتاب دیجیتالی در موضوع موردنظر ما در آن جا وجود داشته باشد می توانید از طریق کامنت همین پست یا از طریق ایمیل کتابخانه به ما اطلاع دهید. اگر مایل به همکاری با بخش قفسه دیجیتال و تایپ بخشی از یک کتاب هستید؛ می توانید به همین ترتیب با ما تماس بگیرید.
برای دیدن کتاب های موجود در قفسه دیجیتالی این جا را نگاه کنید. لازم به ذکر است که کتاب های فوق فعلا تنها در فرمت Microsoft Word در دسترس هستند.

Saturday, April 08, 2006

شیوه های تقویت هوش نوزادان

عنوان:شیوه های تقویت هوش نوزادان 9-6 ماهه
نویسنده: میلتر، بئاتریس
مترجم: طالع ماسوله، طاهره
ویراستار وکارشناس علمی :کریمی، قاسم
ناشر: با فرزندان
شابک :0-05-7369-964
تعداد صفحات :7 صفحه(کتاب راهنما )به علاوه سه جلد کتاب کار
موضوع:نوزادان – هوش آزمایی

این مجموعه ,دست آورد بیست وپنج سال تلاش علمی و پژوهش کسی است که ویژگیهای شخصی و روحی نوزادان را از بدو تولد تا یک سالگی مورد مطالعه قرار داده است و با انجام آزمایش های مکرر روی گروههای متعددی از نوزادان , به کشف شیوه هایی برای بارور نمودن و پویا ساختن تواناییهای ذهنی نوزادان نائل آمد و حاصل کار خودرا در این مجموعه به والدین جهان و نیز علاقه مندان مربوط به دوره سنی ولادت تا یک سالگی ارائه نمود.

این کتاب شامل یک کتاب راهنما برای چگونگی استفاده از کتابهای کار و سه کتاب کار است که:
در کتاب کار اول که تماما عکس ها و تصاویری است که نوزاد باید ببیند ,کودک قادر خواهد بود "با اجزای یک طرح کلی "آشنا شود
در کتاب کار دوم ,کودک قادر خواهد بود ,"قدرت شمارش اشیا"را بشناسد.
و در کتاب کار سوم به "درک شکلهای پیچیده"نائل شود.

دو کتاب دیگر که هرکدام تکمیل کننده همدیگر هستند نیز در این مجموعه طراحی شده است که به نامهای زیر است :

- شیوه های تقویت هوش نوزاد 6-3 ماهه
- شیوه های تقویت هوش نوزاد 12-9 ماهه

نوزاد در صورت انجام تمرین ها و آموزش های این مجموعه :

پس از سه ماهگی :
- رنگ ها و شکل های گوناگون را می شناسد.
- مفهوم پنهان وآشکار را درک می کند
- دسته ها و گروهها را تشخیص می دهد
پس از شش ماهگی :
- اجزای چهره را می شناسد
- مفهوم کم و زیاد را درک می کن
- اجزای تشکیل دهنده یک طرح کلی را تشخیص می دهد
پس از نه ماهگی :
- اعضای بدن را می شناسد
- به مفهوم ثابت بودن شکل و اندازه اشیا پی می برد
- مفهوم رابطه و فاصله بین اشیا را درک می کند

شقایق نبوی (1 و 2)